A csúnya az új szép

Az ENSZ adatai alapján a Föld élelmiszer termelésének egyharmada, kb. 1,5 milliárd tonna élelmiszer, került minden évben az asztalunk helyett a szemétbe. Ennek a hihetetlen mennyiségű kárba veszett ételnek egy részét teszik ki azok a gyümölcsök és zöldségek, amelyek nem szabvány méretűek, így a termelők nem tudják őket eladni és nem kerülnek a szupermarketek polcaira. Tavaly nyáron egy francia üzletlánc kampányt indított, amiben a girbe-gurba, ormótlan és szabálytalan zöldségeket és élelmiszereket kezdték népszerűsíteni a vásárlóik felé.

A "csúnya" zöldségek népszerűsítését felvállaló kampány azóta világszerte népszerű lett, beállt mögé Jamie Olivertől kezdve a gasztrovilág jó pár megmondó embere. A Food & Wine magazin főszerkesztője Dana Cowin twitter kampányt indított #loveuglyfood hashtaggel és TED előadást tartott, hogy meggyőze a fogyasztókat arról, hogy a sztenderd formától eltérő zöldségek és gyümölcsök ugyanolyan finomak, mint a szabályos társaik. A mozgalomhoz csatlakozott Dan Barber is (aki nem mellesleg a világ legszerelmesebb módjára tud a libamájról beszélni), és Blue Hill éttermében olyan menüt állított össze, ami csupa olyan alapanyagot tartalmaz, ami egyébként a kukában végezné (zöldségek héja, szára, kérge, stb.)

A mozgalom nem véletlenül lett ennyire népszerű: egyre sürgetőbb kérdéssé válik a fenntarthatóság és a környezetvédelem. Ahogyan egyre népszerűbbé fog újra válni, hogy a nagyanyáink által még előszeretettel felhasznált belsőségek, fülek, farkak is a lábosba kerüljenek és ne a szemétbe, ugyanígy egyre inkább fontossá fog válni, hogy lehetőség szerint minden megtermelt zöldség és gyümölcs bekerüljön az élelmiszerláncba. Szerencsére a termelői piacokon mindig is ott lapultak a görbe répák, úgy tűnik a jövőben a boltokba is visszakerülnek a formátlan (vagy éppen formás!) zöldségek is.

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.